MATACO

Rodzina Etniczno-Językowa MATACO. Czasami jest łączona w Mataco-Guaycuru. I czasami z Guaycuru wyłączana jest grupa Charrua.
Będę używał nazwy Mataco
Inne Nazwy : Matacoano.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: chulupi (dialekty: chulupi forest, chulupi river = ashlushlay), wichi (dialekt: vejoz bermejo), hiszpański.
Kraj: Argentyna, Boliwia, Paragwaj
Religia: katolicy, animizm

Pozanałem 17 grup etnicznych Mataco:

MATACO
Inne Nazwy : Matako, Matakon, Matakowie, Weshwo.
Nazwa własna. _
Populacja: około 8.000 (zlatynizowani).
Język: ?
Kraj: Argentyna, Boliwia.
Religia: ?
Info:

MATAHUAYO
Inne Nazwy :Mataguayo, Matawayo.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj:
Religia: ?
Info:

W tym trzy plemiona Mataco z grupy Chorote:

CHOROTE
Inne Nazwy : Choroti, Tsoloti.
Nazwa własna. _
Błedne nazwy:
Populacja: ?
Język: ?
Kraj: Argentyna, Paragwaj.
Religia: ?
Info:

EKLENHUI
Inne Nazwy :Chorote Iyojwaja, Eclenjuy, Eklenjuy, Ijojvaja, Iyojwaja, Iyojwa'ja, Yofuaha.
Nazwa własna. _
Populacja: 800 w Argentyna (1982)
Język: ?
Kraj: Argentyna, pn-wsch część prov. Salta.
Religia: ?
Info: plemie ludu Chorote.

MANHUI
Inne Nazwy :Chorote Iyowujwa, Iyo'wujwa, Manjui, Manjuy.
Nazwa własna. _
Populacja: 1,500 w Argentynie. Może 50% monolinguals (jednojęzycznych). Cała populacja 2,000. / Nie więcej niż kilka rodzin w Boliwii (1982)
Język: ?
Kraj: Argentyna, Boliwia. (BOL): pd-wsch, Tarija Departament.
Religia: ?
Info: plemie ludu Chorote.

W tym cztery plemiona Mataco z grupy Chulupi:

CHULUPI
Inne Nazwy : Alhulhai, Ashlushlay, Axluslay, Chalupi, Chulupe, Chulupie, Churupi, Niwaqli.
Nazwa własna: _
Populacja: ?
Język: 200 w Argentynie. Salta, pn-wsch.
Kraj: Argentyna nad pn brzegiem Pilcomayo. Paragwaj.
Religia: ?
Info:

CHULUPI FOREST =
Inne Nazwy :Chulupi Forest, Forest Chulupi.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: dialekt Chulupi Forest.
Kraj:
Religia: ?
Info:

ASHLUSHLAY
Inne Nazwy : Chulupi River, River Chulupi.
Nazwa własna: _
Populacja: ?
Język: dialekt Chulupi River = Ashlushlay.
Kraj:
Religia: ?
Info:

NIVACLE
Inne Nazwy : Nivakle.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj:
Religia: ?
Info:

W tym trzy plemiona Mataco z grupy Maca:

ENIMAGA
Inne Nazwy :Enimaca, Kochaboth.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj:
Religia: ?
Info:


MACA
Inne Nazwy :Maka, Mak'a.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj: Paragwaj.
Religia: ?
Info:

TOWOLHI
Inne Nazwy : Mak'a.
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj:
Religia: ?
Info:

W tym pięć plemion Mataco z grupy Wichi:

GUISNAY
Inne Nazwy :Mataco, Mataco Guisnay, Mataco Pilcomayo, Wichi Lhamtes Guisnay, Wiznay.
Nazwa własna. _
Populacja: 15,000 (1999)
Język: ?
Kraj: Argentyna między Pilcomayo a Bermejo. Pn teren rzeki Pilcomayo
Religia: ?
Info: plemię ludu Wichi.

NOCTEN
Inne Nazwy :Bolivian Mataco, Mataco Nocten, Noctenes, Nokten, Oktenai, Wichi Lhamtes Nocten.
Nazwa własna. _
Populacja: 100 w Argentynie, 1,427 w Boliwii (1978). W obu krajach 1,530 lub wiecej.
Język: ?
Kraj: Argentyna między Pilcomayo a Bermejo, Boliwia: Pn brzeg nizej do Tartagal.
Religia: ?
Info: plemię ludu Wichi.

VEJOZ
Inne Nazwy : Bermejo, Picomayo, Vejos, Vichi-Vejoz, Wichi Lhamtes Vejoz, Wichi-Vejoz, Wichi-Wejoz.
Nazwa własna. _
Populacja: w obu krajach 25,000 (1991).
Język: ?
Kraj: Argentyna między Pilcomayo a Bermejo.
Religia: ?
Info: plemię ludu Wichi.

VEJOZ BERMEJO
Inne Nazwy : Bermejo Vejoz
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: Mówią dialektem Vejoz Bermejo
Kraj:
Religia: ?
Info: .

WICHI
Inne Nazwy :Vichi
Nazwa własna. _
Populacja: ?
Język: ?
Kraj: Argentyna
Religia: ?
Info: plemię ludu Wichi.




FOTO


MACA

(38kB) (38kB) (34kB) (29kB) (8kB) (10kB) (38kB)


WICHI

(21kB) (36kB) (17kB) (25kB)


Ludy Świata - ksiązka:
MATACO; Zamieszkujący suche obszary północno-wschodniej Argentyny Indianie Mataco pozostawali w kontakcie z Europejczykami od 1628 roku. Ze względy na opór stawiany próbom kolonizacji i nawróceniu na wiarę chrześcijańską, wielu zostało zamordowanych, pozostałych zaś zmuszono do osiedlenia się w rezerwatach. Obecnie żyje około 8 tyś. zlatynizowanych Mataco. Najczęściej pracują przy wyrębie drzew albo sezonowo na wielkich plantacjach trzciny cukrowej. Tradycyjna kultura Mataco łączyła uprawę kukurydzy i fasoli ze zbieraniem owoców kaktusów i innych roślin, dziko rosnących pośród kolczastych zarośli. Mężczyżni polowali na gwanaki i łowili duże ilości ryb w okresie ich tarła. Większość grup prowadziła koczowniczy tryb życia, budując sobie proste szałasy z gałęzi. obecnie jednak wielu Mataco prowadzi osiadłą, rolniczą egzystencję i mieszka na małych działkach w chatach z plecionki obrzuconej gliną. Chociaż współcześnie rozprzestrzeniła się religia katolicka, w bardziej tradycyjnych społecznościach szamani nadal cieszą się poważaniem. Zdaniem wielu osób, to szamani właściwymi pośrednikami między światem żywych a światem duchów. Mataco usiłują za wszelką cenę pozostać odizolowani od reszty społeczeństwa. Kładą duży nacisk na wartości społeczne i umiejętność dzielenia się z innymi, czego przykładem może być zwyczaj rozdawania żywności wszystkim członkom społeczności lub system sprawiedliwości Mataco, karzący tych, którzy działają wbrew interesom plemienia. Kradzięż płodów rolnych, a szczególnie tytoniu, traktowana jest jako występek przeciwko całej społeczności. Mieszkający w małych osadach ludzie znają siędobrze, że są w stanie rozpoznać złodzieja choćby po śladach stóp. Wytropieni bądź przyłapani przestępcy muszą zazwyczaj wrócić równowartość ukradzionego majątku. Taka kara jest adekwatna do przestępstwa i jednocześnie służy jako lekcja etyki społecznej. Zabójstwa natomiast wynikają często z zazdrości lub konfliktów małżeńskich. Jeśli ktoś popełni morderstwo, krewni zmarłego malują ciało w barwy wojenne i udają się do wioski mordercy. Tam następuje konfrontacja, podczas której grożą zabójcy włoczniami, dochodzi nawet do rękoczynów, zaś kobiety i dzieci uciekają do lasu. Kara ma zazwyczaj charakter ekonomiczny, np. morderca musi pomiędzy krewnych ofiary rozdzielić odpowiednią liczbę kóz. Krewnym ofiary zdarza się też wszcząć waśń rodową, rozszerzając w ten sposób konflikt na dalsze osady, albo oskalpować członka wrogiego rodu. W każdym jednak przypadku, zabójstwo traktowane jest jako przestępstwo skierowane przeciwko całej społeczności. Chociaż Mataco ulegają powolnej asymilacji ze społeczeństwem argentyńskim, wciąż walczą o utrzymanie swoich wartości. Wyjątkowy system sprawiedliwości Mataco chroni ich przed wpływem szybko zmieniającego się świata, w którym prawa jednostki są ważniejsze od praw społeczności.